Meer aandacht op je nieuwsbrief. Werkt dat?
Een nieuwsbrief is in mijn ogen een belangrijk onderdeel van een succesvol blog. Wanneer iemand je toestemming geeft om hun regelmatig e-mails te sturen is dat een mooie manier om telkens opnieuw onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Niet iedereen bezoekt immers dagelijks je blog.
Een nieuwsbrief is in mijn ogen een belangrijk onderdeel van een succesvol blog. Wanneer iemand je toestemming geeft om hun regelmatig e-mails te sturen is dat een mooie manier om telkens opnieuw onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Niet iedereen bezoekt immers dagelijks je blog.
Op Photofacts heb ik een wekelijkse nieuwsbrief met daarin de artikelen van de afgelopen week en de laatste forumberichten op het Photofacts forum Phototalk. Elke week probeer ik een persoonlijke noot toe te voegen en een actuele titel. Op die nieuwsbrief hebben zich inmiddels ruim 1.500 mensen geabonneerd.
Om het aantal inschrijvingen harder te laten groeien (ik heb mezelf aan het begin van dit jaar een doel gesteld op 3.000 inschrijvingen eind dit jaar) heb ik nu de nieuwsbrief een prominente plek geven op het weblog. In de oude situatie moest je eerst doorklikken vanuit de rechterbalk, nu kun je jezelf direct inschrijven.
Hierboven zie je de oude situatie; om je in te schrijven moest je dus doorklikken naar de volgende pagina via de link. Ook stond de nieuwsbrief inschrijving ‘ergens’ in de rechterbalk op de website. Geheel niet prominent.
Nieuwe situatie
Tijd om hier eens iets aan te veranderen dus. Uiteraard nadat ik me eerst ingelezen had over ‘best practise’ cases op internet.
Zoals je hierboven kunt zien heb ik meer aangepast dan de locatie en de directe inschrijf mogelijkheid. Om mensen te overtuigen geef ik aan hoeveel mensen nu reeds ingeschreven zijn. Ik heb tevens de plek ook gebruikt voor de ‘social media icons'; door linkjes naar Twitter, Facebook en de RSS Feed.
Nieuwe inschrijvingen worden als doel bijgehouden door Google Analytics. Het leek me de moeite om te kijken of het opvallender naar voren brengen van de nieuwsbrief ook echt meer inschrijvingen oplevert.
Op donderdag twaalf mei heb ik de nieuwe inschrijfmethode live gezet. Nu net een maand geleden. Een mooi punt om te kijken of ik de afgelopen maand meer inschrijvingen op de nieuwsbrief gehad heb dan de maand voor de verandering!
Ik kijk daarom naar twee data perioden; van 11 april tot en met 11 mei en van 13 mei tot en met 12 juni (beide 31 dagen). In de maand voor de verandering op de site hebben 58 mensen zich ingeschreven voor de Photofacts nieuwsbrief. In de maand na de veranderingen zijn er 76 inschrijvingen geweest.
Een stijging van 31 procent dus!
Nu is mijn test niet direct van het type dat zo de wetenschappelijk boeken in kan, maar ik vind het toch wel duidelijk dat de nieuwe manier een verbetering was. Ik had natuurlijk gehoopt op een nog groter aantal inschrijvingen. Met 75 extra inschrijvingen per maand haal ik mijn doel dit jaar niet. Ik moet dus nog wat andere methoden gaan toepassen om het doel te kunnen halen.
Wat ik in elk geval niet wil doen is gebruik maken van ‘pop-ups’ die na een paar seconden midden in beeld op de site verschijnen. Wat irriteer ik me aan die dingen zeg..
Jou tips!
Hebben jullie nog suggesties ter verbeteringen van het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief? Ik hoor het graag in de reacties!
Over de auteur; Elja Trum
Elja is fanatiek blogger sinds 2006 op zijn blog Photofacts. Hij doet dit semiprofessioneel in de avonduren en is trots op de circa 4.000 bezoekers per dag die op Photofacts langskomen. Daarnaast is hij ook oprichter van Blogfacts.
Gerelateerde artikelen
Recente artikelen
-
Snel je Adsense inkomsten bekijken in Chrome 20-01-2012
-
Meer bezoekers met extra inzet 18-01-2012
-
Wat zijn jouw doelen met je blog in 2012? 03-01-2012
Goede tips, veel thanks hiervoor!
Interessant! Die tweede optie is inderdaad wel een heel stuk laagdrempeliger.
Ik merk dat jij je behoorlijk kunt irriteren aan wat je noemt ‘Amerikaanse toestanden’. Toch zijn dat wel de methoden die werken. Iedereen heeft een hekel aan popups, toch is het een van de betere middelen. Ra ra…
Dus m.i. zul je, om je doel te kunnen behalen, toch even je eigen irritatiegevoel opzij moeten schuiven. De lat hoog leggen en geen ‘Amerikaanse’ methoden gebruiken gaat naar mijn idee niet samen.
Kijk naar eens naar Mitch, die dat ook zo doet…
@Peter; Vooralsnog begin ik daar niet aan, ook al werkt het wellicht. Als ik iets doe moet ik daar zelf wel achter staan. Dan maar wat minder aanmeldingen.
Ik weet dat jij ze op jouw website wel gebruikt. Wellicht wil je wat delen over het aantal aanmeldingen dat je dat oplevert? Ik ben natuurlijk wel benieuwd. Interessantste is natuurlijk het verschil tussen na en voordat je de pop-up methoden bent gaan toepassen.
Er zijn natuurlijk ook nog andere methoden om meer nieuwsbrief inschrijvingen te krijgen. Ik heb nog een half jaartje om mijn doel voor nieuwsbriefinschrijvingen te behalen!
Na mijn move naar een nieuwe hoster was de popup verloren gegaan. Ik merkte dat uiteindelijk op aan de afname van de inschrijvingen. Maar harde getallen heb ik er zo niet bij. Deze week heb ik em weer opgetuigd en zal het eens in de gaten houden. Hou me even ten goede voor de cijfers!
Gewoon die Pop up plaatsen joh
Misschien gewoon een keer een maandje proberen. Reken maar op een stijging van 150%
Uiteindelijk ben je ook voor gaas gegaan met Tweetadder. Just kidding.
Je moet zeker doen wat je zelf fijn vind, de dingen die ik gebruik vind ik niet storend omdat ik alsmaar op Amerikaanse blogs zit waar die troep naar boven komt. Je raakt er immuun voor. Maar kan me voorstellen dat het irritatie bij je opwekt.
Zelf heb ik het op mijn internetmiljonair blog ook de pop-up (nog) niet.
@Mitch; Wellicht test ik het een keer uit op Photofacts.net. Het Engelstalige publiek is er wellicht meer aan gewend en zou een mooie testcase zijn.
Photofacts.nl is echt mijn kindje, daar doe ik heel voorzichtig mee..
Eerst maar eens de in dit artikel genoemde update doorvoeren op Photofacts.net. Dat zorgt warschijnlijk ook al voor een aardige stijging.
Overigens volg ik ook best een lading Amerikaanse blogs (over fotografie) en ik kom de pop-ups maar amper tegen. Wellicht dat het ook meer iets is voor blogs die zich op internet marketing richten.
Dat laatste is zeker waar, je komt het het vaakst tegen op blogs over internet marketing. Logisch ook wel, want daar wordt het (denk ik) als eerste geïmplementeerd.
8 comments
Goede tips, veel thanks hiervoor!
Interessant! Die tweede optie is inderdaad wel een heel stuk laagdrempeliger.
Ik merk dat jij je behoorlijk kunt irriteren aan wat je noemt ‘Amerikaanse toestanden’. Toch zijn dat wel de methoden die werken. Iedereen heeft een hekel aan popups, toch is het een van de betere middelen. Ra ra…
Dus m.i. zul je, om je doel te kunnen behalen, toch even je eigen irritatiegevoel opzij moeten schuiven. De lat hoog leggen en geen ‘Amerikaanse’ methoden gebruiken gaat naar mijn idee niet samen.
Kijk naar eens naar Mitch, die dat ook zo doet…
@Peter; Vooralsnog begin ik daar niet aan, ook al werkt het wellicht. Als ik iets doe moet ik daar zelf wel achter staan. Dan maar wat minder aanmeldingen.
Ik weet dat jij ze op jouw website wel gebruikt. Wellicht wil je wat delen over het aantal aanmeldingen dat je dat oplevert? Ik ben natuurlijk wel benieuwd. Interessantste is natuurlijk het verschil tussen na en voordat je de pop-up methoden bent gaan toepassen.
Er zijn natuurlijk ook nog andere methoden om meer nieuwsbrief inschrijvingen te krijgen. Ik heb nog een half jaartje om mijn doel voor nieuwsbriefinschrijvingen te behalen!
Gewoon die Pop up plaatsen joh
Misschien gewoon een keer een maandje proberen. Reken maar op een stijging van 150%
Uiteindelijk ben je ook voor gaas gegaan met Tweetadder. Just kidding.
Je moet zeker doen wat je zelf fijn vind, de dingen die ik gebruik vind ik niet storend omdat ik alsmaar op Amerikaanse blogs zit waar die troep naar boven komt. Je raakt er immuun voor. Maar kan me voorstellen dat het irritatie bij je opwekt.
Zelf heb ik het op mijn internetmiljonair blog ook de pop-up (nog) niet.
@Mitch; Wellicht test ik het een keer uit op Photofacts.net. Het Engelstalige publiek is er wellicht meer aan gewend en zou een mooie testcase zijn.
Photofacts.nl is echt mijn kindje, daar doe ik heel voorzichtig mee..
Eerst maar eens de in dit artikel genoemde update doorvoeren op Photofacts.net. Dat zorgt warschijnlijk ook al voor een aardige stijging.
Overigens volg ik ook best een lading Amerikaanse blogs (over fotografie) en ik kom de pop-ups maar amper tegen. Wellicht dat het ook meer iets is voor blogs die zich op internet marketing richten.
Dat laatste is zeker waar, je komt het het vaakst tegen op blogs over internet marketing. Logisch ook wel, want daar wordt het (denk ik) als eerste geïmplementeerd.
Na mijn move naar een nieuwe hoster was de popup verloren gegaan. Ik merkte dat uiteindelijk op aan de afname van de inschrijvingen. Maar harde getallen heb ik er zo niet bij. Deze week heb ik em weer opgetuigd en zal het eens in de gaten houden. Hou me even ten goede voor de cijfers!
The comments are closed.