500 nieuwsbrief inschrijvingen binnen een week
Zoals ik wel al eens eerder aangegeven heb zie ik een nieuwsbrief als een belangrijke manier om te zorgen voor een vaste hoeveelheid bezoekers op je blog. Het aanbieden van een gratis eBook bij inschrijving leek me een aardige methode om het aantal abonnee's te verhogen.
Zoals ik wel al eens eerder aangegeven heb zie ik een nieuwsbrief als een belangrijke manier om te zorgen voor een vaste hoeveelheid bezoekers op je blog. Het aanbieden van een gratis eBook bij inschrijving leek me een aardige methode om het aantal abonnee’s te verhogen.
Ik had mezelf aan het begin van dit jaar een doel gesteld om eind 2011 te zorgen voor een totaal van 3.000 abonnee’s op mijn gratis nieuwsbrief. Nu zat ik zo halverwege november nog ‘slechts’ op zo’n 1.800 inschrijvingen. Ruim onvoldoende dus. Hoewel ik al een hele tijd plannen had voor het schrijven van een eBook was het er nog niet van gekomen. Aan dat uitstelgedrag moest een einde komen!
Afgelopen weekend besloot ik dat per direct te doen. Er stonden al twee nieuwe posts klaar voor dat weekend, dus ik had tijd vrij voor iets anders. Gedurende een paar dagen heb ik de tekst geschreven en een eBook opgemaakt in Adobe InDesign. Dat programma heeft wel een aardige leercurve als je er nog nooit mee gewerkt hebt, maar ik had er al een beetje ervaring mee.
Uiteindelijk had ik binnen drie dagen (ik schat zo’n 8 uur werk) het eBook af. Dat viel me qua tijd dus alles mee. Nu noem ik het ook eerder een mini-eBook dan een volwaardig eBook (het bevat ruim 2.000 woorden). Maar om zo gratis weg te geven is het volgens mij zeker een leuk aardigheidje.
Promotie
Op maandagavond (de dag voordat mijn nieuwsbrief eruit gaat) had ik alles klaarstaan en heb ik alvast op Twitter gemeld dat er de volgende dag een cadeautje bij de nieuwsbrief zou zitten. En natuurlijk dat men zich nog kon inschrijven. Dat werkte; nog voordat de nieuwsbrief eruit ging had ik zo’n 80 extra inschrijvingen. Voor de eerste aankondiging stond ik op 1.880 abonnee’s.
Op de dag dat de nieuwsbrief eruit ging heb ik verder weinig extra’s gedaan. Iedereen die zich die dag inschreef kreeg sowieso direct de nieuwste nieuwsbrief met daarin de link naar het eBook. Die avond heb ik ingebouwd dat alle nieuwe inschrijvingen ook het eBook konden downloaden. Op de pagina waar ze terecht komen om hun inschrijving te bevestigen staat nu direct ook een verwijzing naar de downloadpagina van het eBook.
Ook heb ik die avond een artikel geschreven om duidelijk te maken dat er een gratis eBook te krijgen is bij inschrijving op de nieuwsbrief. Dit artikel heb ik woensdagochtend gepubliceerd. Een totaal van 212 inschrijvingen op de nieuwsbrief in één dag was het resultaat!
Persbericht
‘s Avonds heb ik nog een persberichtje geschreven en gestuurd naar een aantal andere fotografie websites en tijdschriften. Van de circa zes sites die ik aangeschreven had heeft alleen Fotovideo.nu vooralsnog ook echt een artikeltje eraan gewijd. Van een fotografieblad heb ik de toezegging gekregen dat ze het meenemen in de januari editie.
Ik had maar een beperkt aantal sites aangeschreven, want ik snap dat niet iedereen bereid is de site van een ‘concullega’ te promoten op deze wijze. Desondanks is het volgens mij toch wel de moeite gebleven. Achteraf gezien had ik wellicht gewoon mijn volledige perslijst moeten aanschrijven. In mijn persbericht had ik overigens direct ook beeld aangeleverd, een rechtstreekse downloadlink naar het eBook en een voorbeeldartikel. Je moet het mensen immers niet te moeilijk maken wanneer ze bereid zijn over je te schrijven.
Verdere promotie
De grote gold inschrijvingen is inmiddels wel voorbij. De volgende stap is dus om er voor te zorgen dat ook nieuwe bezoekers (die mijn artikel over het gratis eBook niet gelezen hebben) op de nieuwsbrief (en dan vooral het gratis eBook) gewezen worden. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren.
Zo heb ik om te beginnen een tekst ingesteld die elke bezoeker die via Google komt te zien krijgt (de vaste bezoekers die rechtstreeks binnen komen dus niet). Onderaan het artikel waarop ze binnenkomen staat een korte promotie (plus afbeelding) voor het eBook. Tevens kunnen ze zich direct aanmelden. Ruim de helft van de bezoekers op Photofacts komt binnen via een zoekmachine, dus veel mensen krijgen dit dagelijks te zien. Ik overweeg ook nog of ik het eBook wellicht boven aan de pagina al moet promoten in plaats van onderaan.
Nu wil ik bovenaan de pagina (bij de inschrijvingsmogelijkheid op de nieuwsbrief) ook het eBook nog tonen. Als je daar doorklikt op ‘meer informatie’ dan zie je het eBook natuurlijk wel al staan, maar eigenlijk moet ik het bij het aanmeldingsscherm ook nog op een mooie manier opnemen.
Daarnaast wil ik de komende periode nog een paar artikelen plaatsen die met kinderfotografie te maken heb. Bij die artikelen kan ik dan ook het eBook weer noemen. Verdere suggesties zijn natuurlijk van harte welkom!
500 extra inschrijvingen
We zijn inmiddels bijna een week verder na de eerste aankondiging op Twitter. Het aantal ingeschreven personen staat momenteel op 2411. Een stijging van ruim 500 inschrijvingen dus! 3.000 inschrijvingen is nog best ver weg, maar het eBook heeft vooralsnog enorm geholpen. Wel ben ik benieuwd of ik aanstaande dinsdag veel uitschrijvingen zal krijgen. Uiteraard kan iedereen zich onder aan elke nieuwsbrief eenvoudig uitschrijven..
Een conclusie kan ik wel trekken; het schrijven van een eBook om je nieuwsbrief te promoten is een absolute aanrader! Ik had niet durven hopen dat het me zoveel extra inschrijvingen op zou leveren. Dit had ik uiteraard veel eerder moeten doen.
Update! (9 december 2011)
Inmiddels heb mijn doel van 3.000 inschrijvingen op de Photofacts nieuwsbrief gehaald! Absoluut te danken aan het gratis eBook. Hieronder zie je het aantal inschrijvingen per dag over de afgelopen paar weken.
Zoals je (ongeveer) kunt zien zat ik voordat ik het eBook uit bracht op zo’n 4 inschrijvingen per dag. Inmiddels lijken de grote pieken in inschrijvingen (de tweede grote piek is het noemen van het eBook op Digitalefotografietips.nl – waarvoor dank Kenneth) voorbij. Er zijn nu nog zo’n 30 inschrijvingen per dag. Dit gaat waarsschijnlijk nog enigszins afnemen de komende periode.
Over de auteur; Elja Trum
Elja is fanatiek blogger sinds 2006 op zijn blog Photofacts. Hij doet dit semiprofessioneel in de avonduren en is trots op de circa 4.000 bezoekers per dag die op Photofacts langskomen. Daarnaast is hij ook oprichter van Blogfacts.
Gerelateerde artikelen
- Meer aandacht op je nieuwsbrief. Werkt dat?
- Meer inschrijvingen op je nieuwsbrief
- Een eBook publiceren logische stap voor bloggers
Related Posts
Recente artikelen
-
Snel je Adsense inkomsten bekijken in Chrome 20-01-2012
-
Meer bezoekers met extra inzet 18-01-2012
-
Wat zijn jouw doelen met je blog in 2012? 03-01-2012
The comments are closed.