Betaald bezoekers naar je weblog trekken met StumbleUpon
Ik was nog niet eerder op het idee gekomen om betaald bezoekers naar je website te trekken. Vooralsnog deed ik alles hiervoor op eigen kracht. Ik las echter een blog op de site van linkbuilder Wiep waarop het wel de moeite waard leek. Vandaar dat ik het maar eens geprobeerd heb en graag mijn ervaringen met jullie deel.
Ik was nog niet eerder op het idee gekomen om betaald bezoekers naar je website te trekken. Vooralsnog deed ik alles hiervoor op eigen kracht. Ik las echter een blog op de site van linkbuilder Wiep waarop het wel de moeite waard leek. Vandaar dat ik het maar eens geprobeerd heb en graag mijn ervaringen met jullie deel.
Het artikel van Wiep gaat (onder andere) om de zogenaamde ‘Paid Discovery’ op de website StumbleUpon. Op deze Engelstalige website kunnen gebruikers via een ‘stumble’ knop op willekeurige website terecht komen. Als de pagina hun aanstaat dan kijken ze er even rond. Anders zijn ze snel weer weg. Vanwege de (hoofdzakelijk) Engelse taal op de site was deze prima geschikt voor mijn Engelstalige Photofacts blog.
Na het lezen van zijn artikel heb ik direct enthousiast een account aangemaakt, 50 dollar tegoed gestort en een artikel gepromoot. Dat liep uit op een mislukking. Mijn 50 euro leverde wel 1.000 bezoekers via StumbleUpon op, maar uiteindelijk kreeg ik er slechts 29 gratis bezoekers voor terug.
Een campagne bij StumbleUpon kan namelijk leiden tot gratis extra bezoekers. Mensen die je post de moeite waard vinden kunnen dit namelijk aangeven en zo krijgen hun volgers op StumbleUpon ook de interessante link te zien. Zo kun je met een kleine investering, theoretisch, een groot bereik behalen. In het voorbeeld van Wiep zelfs 100.000 bezoekers voor een investering van slechts 100 dollar.
En dat is een koopje, want van deze bezoekers zijn er ook mensen die jouw artikel Twitteren, op Facebook plaatsen of wellicht er zelfs een blog aan wijden. Dat zijn allemaal waardevolle inlinks!
Tweede poging
Maar goed, dan moet het wel werken. Bij mijn eerste poging liep het voor mij dus mis. Bij Wiep heb ik op zijn blog wat tips gevraagd en gekregen. Een belangrijk punt is dat de gebruikers van StumbleUpon vluchtige bezoekers zijn die veelal visueel ingesteld zijn. Zien ze niet direct iets wat hun aandacht trekt, dan drukken ze weer op de ‘stumble’ knop en zijn ze weg.
Het is dus noodzaak om bij en dergelijke campagne visueel aantrekkelijke inhoud te presenteren. Wiep stelde voor om een blogpost te promoten in de trant van ‘42 stunning black & white photos‘. Dat is dus precies wat ik gedaan heb. Als je advies krijgt van een van Nederlands beste linkbuilders dan moet je die ook gewoon opvolgen..
Deze tweede campagne was dan ook een stuk succesvoller! Ditmaal investeerde ik 100 dollar in het experiment. Met 50 dollar per dag werd het budget er door heen geblazen (je kunt dat zelf instellen overigens), dus gedurende twee dagen werd het artikel aan in totaal 2.000 StumbleUpon gebruikers gepromoot. Ditmaal ontving ik wel de nodige gratis extra bezoekers!
Niet de aantallen die Wiep in zijn voorbeeld aanhaalde, maar toch zorgde de 2.000 betaalde bezoekers ook voor 13.626 gratis bezoekers! Uiteindelijke zijn de kosten voor deze campagne per bezoeker gezien dan nog 0,62 dollarcent. Zoals je kunt zien in de grafiek blijven de bezoekers ook nog komen in de weken nadat je de campagne gedraaid hebt.
Extra inkomende links
Het aantal inkomende links naar je website is een onderdeel van de manier waarop Google bepaald hoe belangrijk je website is. Het is dus gunstig om deze continue op te blijven bouwen. Dit proces verloopt natuurlijk, maar je kunt het altijd een handje helpen.
Om te bepalen hoeveel inlinks (inkomden links) de campagne opgeleverd heeft maak ik gebruik van de gratis Pagerank tracker van webwinkelbouwer Directshop (mijn werkgever). Deze meet wekelijks je pagerank, het aantal inlinks en het aantal geïndexeerde pagina’s bij Google.
Zoals je kunt zien is er begin april een stevige stijging. Na de eerste piek daalt het aantal inlinks wel weer, maar ik lijk er wel een verdubbeling van het aantal (door Yahoo gemeten) inlinks aan over te houden. Volgens mij best een mooi resultaat!
Deze extra inlinks zijn niet alleen gunstig voor Google. Het zijn ook gewoon daadwerkelijk links waar andere internetters op klikken. Zo komen ze dus ook bij mijn weblog uit.
Conclusie
Of een StumpleUpon campagne uiteindelijk zijn geld ook echt waard is, is iets wat je zelf moet bepalen. Persoonlijk vind ik het dus zeker een interessante mogelijkheid, maar helaas heb ik nog niet de enorme aantallen bezoekers uit het voorbeeld van Wiep kunnen bereiken. Wellicht ga ik nog een poging wagen..
Over de auteur; Elja Trum
Elja is fanatiek blogger sinds 2006 op zijn blog Photofacts. Hij doet dit semiprofessioneel in de avonduren en is trots op de circa 4.000 bezoekers per dag die op Photofacts langskomen. Daarnaast is hij ook oprichter van Blogfacts.
Gerelateerde artikelen
- Helaas, geen gerelateerde artikelen gevonden
Recente artikelen
-
Snel je Adsense inkomsten bekijken in Chrome 20-01-2012
-
Meer bezoekers met extra inzet 18-01-2012
-
Wat zijn jouw doelen met je blog in 2012? 03-01-2012
Geinige mogelijkheid. Als ik jou was zou ik echter specifieker je doelgroep targeten, namelijk fotografen in plaats van alle soort bezoekers. Of kan en doe je dat al via stumbleupon?
Inderdaad een goed punt om nog wel te vermelden. Bij StumbleUpon kun je campagnes richten op interessegroepen, zoals fotografie. Daar heb ik dan ook voor gekozen.
2 comments
Geinige mogelijkheid. Als ik jou was zou ik echter specifieker je doelgroep targeten, namelijk fotografen in plaats van alle soort bezoekers. Of kan en doe je dat al via stumbleupon?
Inderdaad een goed punt om nog wel te vermelden. Bij StumbleUpon kun je campagnes richten op interessegroepen, zoals fotografie. Daar heb ik dan ook voor gekozen.
The comments are closed.